עיגול – טוב או רע?

מאת אבי סער

לאורך השנים נהגו הרשויות המקומיות לחייב שטחים לצרכי ארנונה בשיטת העיגול, כלפי מטה או מעלה, כאשר סכום כולל של השטח שנמדד צוין עד שתי ספרות אחרי הנקודה. לגבי תוצאת מדידת המ"ר האחרון, אם הייתה מעל חצי מ"ר עוגלה תמיד כלפי מעלה ולהיפך.
בעקבות תביעות ייצוגיות שהוגשו נגד מספר רשויות מקומיות, פסק בית המשפט כי שיטת העיגול אינה חוקית, יוצרת אי שוויון ומפלה בין הנישומים.
לכאורה, פסק הדין אמור להיטיב עם הנישומים לצורך חיובם בארנונה אך נראה שיקרה ההיפך!
החלטת בית המשפט יצרה מצב, בו הרשות מחויבת לבצע מדידה מחודשת של הנכסים בתחומה לקבלת מדידה מדויקת ועדכנית של שטח הנכס לצורך חיובו בארנונה.
הרשויות "עשו מהלימון – לימונדה".
ביצוע מדידה חדשה של הנכסים מאפשרת לעירייה להגדיל את הכנסות העירייה מארנונה. הן מבחינת הגדלת השטח לחיוב והן ע"י שינוי סיווג, באמצעות שינוי מדיניות לגבי שטחים שבעבר לא נכללו בחישוב השטח לחיוב והן על ידי בחינה מחודשת של השימושים הנעשים כיום בנכס.
יוצא איפה, כי נישומים שבעבר הגדילו להם את השטח בשיטת העיגול בחצי מ"ר בלבד, ולפי פסיקת בית המשפט, השטח אמור לקטון בחצי מ"ר, יהיו חשופים להגדלת הארנונה בעקבות המדידה החדשה.
כך גם לגבי נישומים שאמורים לעגל להם את השטח כלפי מטה ואז שכרם של הנישומים יוצא בהפסדם.
לטענת הרשות, התוצאה מביאה לגביית ארנונה באופן מדויק ושווה בין הנישומים וכך הקופה הציבורית לא נפגעת. בפועל, היא מתמלאת ביותר כסף.
מההיבט של הנישום, לעיתים התוצאה מגדילה משמעותית את הוצאות הארנונה ועלולה להשפיע על פעילות העסק.
יתרה מכך, בחלק מהמקרים רשויות משתמשות בתוצאות המדידות לדרוש היטלי פיתוח נוספים. בין היתר בטענה שנבנו שטחים ולא שולם בגינם או שנבנו ללא היתר, שזו עבירה לפי חוקי התכנון והבניה.
אנו ממליצים, לפנות למומחה בבדיקות חיובים ומדידות לצרכי ארנונה להתייעצות, קודם שמתבצעת מדידה יזומה של הרשות המקומית.

ערך: אבי סער, אראלים נכסים בע"מ

הכותב אינו משפטן. המוצג בחוות דעת זו הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית פרטנית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

Call Now Button דילוג לתוכן