לומר לעירייה די!

מאת עו"ד מתן לחמנוביץ'

איך שינוי המדיניות שיזמה עיריית תל אביב באופן חיוב שטחים משותפים בארנונה עלול לעלות לכם הרבה כסף, ומתי אפשר לומר לעירייה "עד כאן!"

עיריית תל אביב קבעה לאורך השנים שאין לחייב בתשלום ארנונה שטחים משותפים המצויים בבניינים שאינם למגורים. בשנת 1991 שינתה עיריית תל אביב את מדיניותה והוסיפה בצו המיסים הסתייגות, במטרה לבצע גביית ארנונה עבור שטחים אלה. תנאי הכרחי לגבייה הינו החזקה בלעדית של אדם או חברה מעל ל- 80% בבניין או בקומה ספציפית. העירייה לא פנתה לקבל אישור משרד הפנים לשינוי מהותי זה ובמקביל גם לא פעלה מיידית ליישם מדיניות זו. היישום נעשה רק כעבור שנים וגרר הגשות של עתירות בגין אי חוקיות מדיניות העירייה, שנדחו על ידי ביהמ"ש העליון. בעעמ 867/11 עיריית תל אביב-יפו נ' אי.בי.סי ניהול ואחזקה בע"מ, נקבע כי שיהוי והזמן הרב שעבר לא מאפשר את בחינת חוקיות צו המיסים.

עיריית תל אביב, קיבלה תאבון מהרוח הגבית שנתן לה בית המשפט והחליטה להרחיב את מנגנון גביית ארנונה משטחים משותפים והחלה לחייב בארנונה שטחים משותפים אחרים שאינם תחת ההגדרה הקיימת בצו המיסים. לדוג' חדרי מדרגות המשותפים לכלל הבניין. השיטה כאן הייתה לחלק בנין לקומות. בכל קומה בה יש מחזיק אחד ביותר מ 80% משטחי הקומה אזי חדר המדרגות של אותה קומה יועמס על החיוב של אותו מחזיק. בעוד ששטח חדר המדרגות בקומות בהן אין מחזיק של למעלה מ 80% לא יחויב. אבסורד במיטבו בשיטת "מצליח". (לכאורה מדובר בשטחים המשמשים את כלל הבניין, אך הלך הרוח בעירייה מצביע על ביצוע הפרדת שטחים קומתיים. הלכה למעשה, בקומה מסוימת בבניין משרדים המחזיק עם למעלה מ- 80% מהשטחים הקומתיים יחויב בגין שטח גרם המדרגות הנמצא בשטח אותה הקומה).

לאחרונה, משרדנו טיפל בהגדלת שומה במקרה דומה, בה דרשה העירייה מהלקוח תוספת ארנונה בגין מדרגות חיצוניות התלויות מחוץ לבניין המצויות במפלס הקומה. בערר שהגשנו טענו כי אין אפשרות לחייב כלל את הנישום בגין גרם המדרגות כיוון שהדבר מהווה יחידה אחת המשותפת לכלל הבניין. לאחרונה ניתן פסק דין עמ"נ בזק נ' עירית ת"א שתומך בגישה שלנו.

"את גרם המדרגות בבניין יש לראות כיחידה פונקציונאלית אחת, מערכת אחת שראשיתה בתחתית הבניין וסופה בקומה האחרונה של הבניין. אל גרם המדרגות יש להתייחס כאל חלל אחד שלם, כאל שטח משותף מוגדר אחד."

בסופו של יום, התקבלה הטענה שלנו וועדת הערר ביטלה את החיובים העתידיים והרטרואקטיביים בגין שטחי המדרגות.

אנחנו עוסקים בתחום המיסים. הרשויות המקומיות מחפשות דרכים יצירתיות להגדלת הכנסותיהן מחיובי ארנונה. משום כך חובה עלינו לעמוד על המשמר ולשים לב לכל שינוי בחיוב הארנונה כדי לשלם את המס המינימאלי.

המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות יעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחברים אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

Call Now Button דילוג לתוכן